Wil je een product goed verkopen, dan heb je een marketingcampagne nodig. Je zou denken dat wasmiddel gewoon wasmiddel is, maar daar denken Omo en Witte Reus anders over. Omo heeft als slogan: wast door en door schoon. De slogan van Witte Reus is: wast een berg, kost een beetje. Beide slogans zeggen iets over het product. Omo profileert zich als een kwalitatief goed product. Witte Reus profileert is als een voordelig product. Het kenmerk ‘kwaliteit’ staat bij Omo centraal. Het kenmerk ‘prijs’ staat bij Witte Reus centraal. Hoe ga jij jezelf verkopen? Personal branding is de wijze waarop jij onderscheidend bent van anderen.

Onderscheid jezelf

Welk kenmerk of welke kenmerken staan bij jou centraal? Wat is jouw toegevoegde waarde, jouw specialisme? Al je uitingen, je sollicitatiebrief, je cv, je kleding, je mondelinge en schriftelijke communicatie moeten in lijn liggen met dat wat jij uit wilt stralen. Je bent je eigen ‘brand’, je eigen merk. Personal branding gaat over je onderscheidend vermogen. Hieronder volgen twee verschillende voorbeelden van personal branding.

Voorbeeld 1: personal branding van een deskundige

Heb jij jarenlang ervaring in je vakgebied? Misschien heb je al artikelen of een boek geschreven over een onderwerp? Wordt je als spreker gevraagd om over je vak te praten? Dan ben je een deskundige. Hoe uit zich dat? In het cv van een deskundige staat een apart rijtje met publicaties. Verder hebben deskundigen over het algemeen veel opleidingen, cursussen en trainingen gevolgd. Ook de leeftijd zegt iets. Ben je 23 jaar en noem je jezelf een deskundige dan komt dat iets anders over dan een deskundige van 48 jaar. Als deskundige ben je dol op je vak. Je praat er veel over en je gebruikt vakjargon als je over je vak praat of schrijft.

Voorbeeld 2 personal branding van een creatief persoon

Iemand die zichzelf profileert als creatief persoon zul je niet verwachten in een zakelijk mantelpakje. Als deze persoon al een mantelpakje aan heeft, dan draagt hij of zij op z’n minst een opvallend accessoire, stoere gympen of een aparte blouse of top onder het jasje. Een creatief persoon heeft ook geen standaard cv. Het cv is een waar grafisch design kunstwerkje. Wil je jezelf profileren als creatief persoon stuur dan bij je cv vooral je portfolio met de creatieve opdrachten die je al gemaakt hebt voor je klanten of werkgevers. Een creatief persoon valt op, trekt de aandacht en bekijkt zaken vanuit een andere invalshoek.

Stappenplan voor personal branding

Hoe wil jij je profileren? Je kunt je personal brand ontwikkelen in vier stappen:

Passend

Een merk moet naadloos aansluiten bij wie je echt bent. Wat past echt bij je? Wie ben je, wat zijn je opleiding, ervaring, persoonskenmerken, waarden, interesses en kwaliteiten? Kies heel zorgvuldig. Het kenmerk dat je voor jezelf kiest, moet echt in je zitten. Is dat niet het geval, dan lijkt het al gauw een ongeloofwaardig toneelspel.

Wat maakt je uniek?

Ben je psycholoog en chemicus? Een goede organisator en verkoper? Een aannemer met gevoel voor schoonheid en kennis van architectuur? Een uiterst communicatieve ICT-er? Combinaties springen eruit, net als zaken waarin je beter bent dan anderen. Vergelijk jezelf met je collega’s. Waarin val jij op? Mocht je hier niet één-twee-drie opkomen, ga dan brainstormen met iemand die je goed kent. Denk hierbij aan je ervaringen, regionale afkomst, rare trekjes, hobby’s of passies en formuleer je kenmerken positief.

Hoe wil je dat anderen je zien?

Wat vind jij belangrijk als het gaat om je uitstraling? Bedenk hoe je gezien wilt worden door een doelgroep of door je relaties. Imago heeft te maken met het product of dienst dat je levert en jouw reputatie. Denk aan prijsniveau, serviceniveau en kwaliteitsniveau. Een voorbeeld: degelijke projectmanager die zaken in beweging brengt en draagvlak creëert. Met deze profilering heeft iemand die jou niet kent gelijk een beeld van je. Het zegt meer over je dan dat je alleen maar zegt dat je projectmanager bent.

Maak een communicatieplan

Zorg ervoor dat je hele presentatie aan je slogan voldoet. Dat geldt voor de inhoud van je sollicitatiebrief en je sollicitatiegesprek, je cv, je kledingkeuze, je uitstraling, de manier waarop je je het overbrengt en de wijze van solliciteren (digitaal, telefonisch, een persoonlijk bezoekje om je sollicitatiebrief en cv af te geven, een gouden envelop etc). Zie jezelf als een merk en verkoop jezelf zo goed mogelijk! Dat is personal branding.

Wil je meer weten? Lees dan ook dit artikel.

Gratis stappenplan

Download hier het gratis stappenplan om jouw personal brand te maken.