Bijna elke werkgever doet vooraf een kleine research naar nieuwe medewerkers. Even de naam googelen en intypen op Facebook, en je komt al heel veel te weten over de desbetreffende persoon. Het is daarom niet verkeerd om kritisch naar je eigen online imago te kijken. Iedereen heeft een online imago. Zelfs als je niet op social media zit, geeft dat een bepaald beeld over je. Google om te beginnen eens op je eigen naam. Als je actief bent op social media zullen die profielen waarschijnlijk bovenaan staan in de zoekresultaten. Ook een website met je eigen naam zal als eerste verschijnen. Dit soort resultaten in Google worden gewenste resultaten genoemd.

Bekijk je zoekresultaten kritisch

Jij bent de baas op jouw social media-pagina’s. Jij bepaalt wat er te zien en te lezen is. Naast gewenste resultaten kunnen er ook ongewenste resultaten zijn, zoals pikante foto’s of filmpjes van drankovergoten feestjes. Geen foto’s of filmpjes die je graag aan een toekomstige baas wilt laten zien… Bekijk dus alle zoekresultaten kritisch en schrijf in trefwoorden op wat een ander van jouw online imago zal maken. Zijn er foto’s van jou te vinden? Is er informatie te vinden over je werk, hobby’s en waar je voor staat in het leven? Misschien ben je helemaal niet zo blij met de resultaten en kan je online imago wel een boost gebruiken. In dit stappenplan lees je hoe je dat voor elkaar krijgt.

Stappenplan voor het boosten van jouw online imago 

Stap 1 Stel een pitch op

Begin met het vaststellen van je persoonlijke carrièrepitch. Hierin benoem je wat je kunt, wat je te bieden hebt en wat je graag zou willen. Door je persoonlijke carrièrepitch te beschrijven, word je je meer bewust van je kwaliteiten en van wat je belangrijk vindt. Denk aan vragen als:

  • Wat doe je precies?
  • Wat heb je de wereld te bieden?
  • Welke problemen kun je oplossen
  • Hoe ziet jouw ideale droombaan eruit?
  • Wie kun jij het best helpen?
  • In welke taken ben je goed?
  • Welke resultaten behaal je?
  • Welke dingen zijn verder belangrijk om te weten?

 De pitch moet uiteindelijk een duidelijk beeld over jezelf geven. Vermijd daarom vage woorden als ‘accuraat’, ‘mensgericht’, ‘spiritueel’ of ‘gezellig’. Maak een eigenschap concreet en omschrijf waarom die eigenschap belangrijk voor je is. Ben je bijvoorbeeld accuraat? Schrijf dan op dat je afspraken altijd nakomt of dat een mail altijd binnen vier werkuren beantwoord is. Naast deze pitch is het handig om ongeveer zes concrete trefwoorden op te schrijven, zodat je een soort samenvatting van je pitch maakt.

Stap 2 Bepaal je doelen

Nu je je kwaliteiten hebt beschreven, is het tijd om doelen te stellen. Deze bepalen uiteindelijk hoe je je online imago kunt verbeteren. Stel jezelf de vraag: voor wie zijn mijn berichten op social media bedoeld? Wanneer je een nieuwe baan wilt, is het slim om je boodschappen op social media voor 80% daarop te richten. Doe dit op een positieve manier: laat zien waar je goed in bent en wat je graag doet. Zoek actief naar online aanbevelingen en laat zien dat je een professionele houding en insteek hebt. Bedenk trefwoorden die een recruiter, uitzendbureau of potentiële opdrachtgever ook zou gebruiken en pas daar je functietitels op aan. Stem ook de inhoud van andere social mediaberichten af op je ideale baan. Dit hoeven niet alleen zakelijke berichten te zijn, ook persoonlijke boodschappen passen hier goed bij. Je kunt bijvoorbeeld een liedje, citaat, foto of video delen. Zo leert iemand je beter kennen en krijgt hij of zij een beter beeld van je.

Stap 3 Pas je doelen toe op social media

In stap 1 heb je nagedacht over een korte pitch die jouw persoonlijkheid samenvat en in stap 2 heb je je doelen bepaald. De volgende stap is om alles toe te passen in al je online profielen.

LinkedIn

LinkedIn is een zakelijke netwerksite. Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe baan, is een LinkedIn-profiel onmisbaar. Je kunt gemakkelijk contact leggen met collega’s en potentiële werkgevers. Ook kun je via LinkedIn je netwerk eenvoudig op de hoogte houden van je laatste werkzaamheden. Je kunt veel informatie kwijt in je LinkedIn-profiel, maar vul in elk geval de volgende twee punten in. Eén: de headline (op professionele titel). Dit is het stukje tekst dat direct onder je naam verschijnt als iemand je zoekt op LinkedIn en Google. Twee: de samenvatting. Hierin vertel je uitgebreider over wat je te bieden hebt en welke resultaten je kunt behalen. Zet in de samenvatting ook je contactgegevens, zodat mensen je meteen kunnen benaderen.

Twitter

Twitter is heel geschikt om snel een nieuw netwerk op te bouwen en kennis te delen. Op Twitter zitten veel nieuwsmakers en journalisten. Wil je iets graag onder de aandacht brengen of wil je je verhaal delen, dan zit je met Twitter helemaal goed. Maak jezelf zichtbaar door veel aanwezig te zijn. Retweet interessante tweets en reageer geregeld. Voor je online imago is het vooral belangrijk dat je bio up-to-date is en dat er een linkje naar je website of LinkedIn-profiel bij staat.

Facebook

Van vakantiekiekjes tot en met huisdierfoto’s. Facebook is het misschien wel meest persoonlijke platform. Toch kun je deze foto’s beter achterwege laten als je een goede online reputatie wilt creëren. Je netwerk reikt namelijk verder dan alleen je Facebook-vrienden: als een vriend op jouw post reageert, kunnen zijn vrienden dat vaak zien. Laat dus ook op je Facebook-profiel zien datje beschikt over zakelijke kwaliteiten. Zorg voor een herkenbare profielfoto, zeker als je op zoek bent naar werk. Hiermee maak je een goede eerste indruk. Natuurlijk kun je gewoon persoonlijke berichten blijven plaatsen op Facebook, maar houd altijd je toekomstige werkgever in je achterhoofd. Wat zo hij of zij waarderen? Wat maakt indruk en wat zou diegene graag willen lezen?

You Tube

Een video is heel persoonlijk en kan ervoor zorgen dat de kijker een goed beeld krijgt van jouw persoonlijkheid en kwaliteiten. Vreemd om voor de camera te praten? Oefen er eerst eens mee, zodat je vertrouwd raakt met het maken van een video. Denk bij elke video die je maakt na over je pitch en doelen: wat kun je bieden en wat heeft de ander daaraan? Plaats minimaal elke maand een nieuwe video op You Tube met bijvoorbeeld een tip of een vraag. Zolang het maar relevant is en het jouw pitch en doelen ondersteunt.      

online imago