Voor de zomer kwam het hoge woord eruit: de V&D is failliet! Het warenhuis met een van-alles-en-nog-wat assortiment en een heerlijk restaurant sloot zijn deuren. Ik kwam er regelmatig, maar voor wat precies? Geen flauw idee. Waar stond de V&D voor? Waarin waren zij onderscheidend? Naar de Hema ga ik voor de rookworst, de kinderkleding, sokken en ondergoed. De Action is goedkoop. En wil ik lekker luxe doen, dan ga ik naar de Bijenkorf. Maar de V&D? Wat was er nou zo bijzonder aan de V&D? Als je niet binnen 2 seconden kunt vertellen wat er zo bijzonder is aan een winkel of merk, dan is het geen sterk merk. Vreemd genoeg is La Place, het horecagedeelte van V&D wel een sterk merk. Bij het merk La Place denk ik gelijk aan eerlijke en heerlijke verse producten van hoge kwaliteit. Niet zo vreemd dat het merk La Place wel overeind is gebleven na het faillissement van de V&D.

Ben jij een sterk merk?

Wat maakt jou tot een sterk merk? Met andere woorden: ben jij de V&D of de La Place onder de sollicitanten? Wat zijn jouw kwaliteiten, talenten, ambities en passies? Waarmee kun jij je onderscheiden van je concurrentie? Wie ben jij in vijf woorden? Kun jij jezelf in een paar zinnen overtuigend en zelfverzekerd presenteren? Wees niet te bescheiden. Je hoeft niet op te scheppen of hoog van de toren te blazen, maar je mag wel met overtuiging vertellen wie jij bent. Sterker nog, als jij twijfelt over wie jij bent en wat je kunt, hoe moet je toekomstige werkgever dan weten of jij de beste kandidaat voor de functie bent? Wees trots op jezelf! Zorg dat mensen weten wie jij bent, zodat ze dit ook door kunnen vertellen in hun netwerk. Laat zien wie je bent en laat weten wat jouw toegevoegde waarde is. Zonder bescheidenheid en twijfel maar juist met een zelfverzekerde, positieve instelling.

Jij in vijf woorden

Ga aan de slag om jezelf als een sterk merk te profileren. Dat is best moeilijk, maar ik ben ervan overtuigd dat het je gaat lukken. Hoe ga je dit aanpakken? Vraag vijf mensen in je privéomgeving, zoals je vriend/vriendin, ouders, broers, zussen of vrienden naar de vijf punten die jou kenmerken. Vervolgens vraag je aan vijf mensen in je werkomgeving, je collega’s, oud-collega’s en je leidinggevende, naar de vijf punten die jouw typeren. Zie je overeenkomsten? Mooi! Nu kun je het merk IK gaan omschrijven. Meer weten? Lees dan ook het artikel ‘personal branding in 3 stappen’.

sterk merk