In dit artikel gaan we in op de organisatie als een sociale groep. Hoe gaan mensen met elkaar om, hoe zijn de verhoudingen tussen managers en ondergeschikten en op welke manier wordt er gecommuniceerd? Hoe krijg je een goede indruk van de organisatie en hoe weet je of jij hier tussen past? Je leest hier hoe je een bedrijfscultuur kunt herkennen. Zo kun je beoordelen of jij je prettig zult voelen binnen die cultuur.

Wat is een bedrijfscultuur?

Een korte uitleg geven over een bedrijfscultuur is een lastige opgave; talloze dikke boeken zijn er over dit fenomeen geschreven. De cultuur van een organisatie wordt ook wel ‘de ziel van de onderneming’ genoemd. Een bedrijfscultuur beïnvloedt de prestaties en daarmee de resultaten van een onderneming. De wortels van de bedrijfscultuur zitten in de geschiedenis van een organisatie. Het is de ‘mindset’ van het bedrijf. Cultuur heeft te maken met waarden, normen, symbolen en rituelen. De werknemers houden deze zelf in stand. De essentie is de manier waarop collega’s elke dag met elkaar omgaan: hoe kleed je je, wat zijn de omgangsvormen, hoe neem je beslissingen, hoeveel ruimte is er voor individualiteit? Deze vaak onbewuste regels, afspraken en overtuigingen bepalen of iemand zich thuis voelt in een organisatie.

Hoe ontdek ik wat de bedrijfscultuur is van het bedrijf waar ik solliciteer?

Je sollicitatiegesprek is vaak je eerste ‘echte’ kennismaking. Het eerste wat je kunt doen om de bedrijfscultuur te leren kennen, is simpelweg rondkijken als je het pand binnenstapt en op de signalen te letten. Kijk hoe mensen zich ophouden bij een koffieautomaat, hoe ze op hun werkplek komen, luister hoe mensen tegen elkaar praten, etc. Daarnaast is het slim op het gesprek zelf ‘cultuurgerichte vragen’ te stellen. Voorbeelden hiervan zijn; Waarop word ik beoordeeld? Gaat het hier om kwaliteit of snelheid? Wordt er veel overgewerkt? Hoeveel wordt er vergaderd? Stimuleert men het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten? Hoe staat het bedrijf ervoor in de markt? Doormiddel van het stellen van dit soort vragen, kom je erachter of het bedrijf proces- of resultaat gericht is, of het gericht is op mensen of puur op werk, of de cultuur open of gesloten is, etc.

Niet alleen voor jou is het belangrijk dat je je thuis voelt binnen een organisatie, ook voor het bedrijf zelf is het ontzettend belangrijk dat jij je er prettig voelt. Wanneer medewerkers zich graag identificeren bij het bedrijf waar zij werkzaam zijn, biedt dit ook commerciële kansen. Ze zijn loyaler, nemen meer initiatief en blijven er langer werken.

Pas ik bij dit bedrijf, of niet?

Om te bepalen of een bedrijf met zijn cultuur bij je past, moet je beginnen met naar jezelf te kijken. In wat voor omgeving komen jouw talenten het best tot uiting? Een bedrijf met weinig regels klinkt natuurlijk leuk, maar misschien ben jij wel iemand die juist regels en structuur nodig heeft. Ben jij iemand die durft risico te lopen en die houdt van uitdaging? Dan past een resultaatgerichte cultuur bij je. Kom je in dat geval een procesgericht bedrijf terecht, dan kan je je wellicht gaan irriteren aan de routine die je collega’s elke dag hebben en hun, in jouw ogen, lage inzet. Vraag eens aan familie en vrienden hoe zij denken dat jij je het best kunt ontwikkelen. Lees over verschillende bedrijfsculturen op internet en probeer jou daarin te verplaatsen. Ook kun je (gratis) testen doen op internet. Het klinkt misschien omslachtig, maar je werkzaamheden kunnen nog zo leuk zijn; als de bedrijfscultuur niet bij jou past, zal je niet (of heel lastig) jouw draai binnen de organisatie kunnen vinden. Kijk daarom verder dan alleen je werkzaamheden en salaris, maar zoek iets waar jij je elke dag weer thuis voelt.

bedrijfscultuur