De AIDA-methode is een effectieve en handige methode om toe te passen in je sollicitatiebrief. Officieel komt de AIDA-methode uit de marketingsector. Het is een effectief hulpmiddag als je jezelf wilt verkopen. Deze methode is ook erg handig om een duidelijke structuur te creëren in je sollicitatiebrief. Iedere letter staat voor een ander punt. De eerste A staat voor ‘attention’ de I staat voor interest, de D staat voor desire en de tweede A staat voor action. Het zijn dus verschillende fases waar de lezer van je sollicitatiebrief mee te maken krijgt. Waar kun je de AIDA-methode voor gebruiken?

  •  AIDA-methode sollicitatiebrief
  • AIDA-methode telefoongesprekken

Gebruik de AIDA-methode in je sollicitatiebrief

Door de AIDA-methode toe te passen in je sollicitatiebrief zorg je ervoor dat de lezer door deze verschillende fases heen gaat. Hierdoor bereik je het doel van je sollicitatiebrief, een uitnodiging voor het gesprek, eerder.

Attention

Het is belangrijk om een goede eerste indruk te maken, ook met je sollicitatiebrief. De werkgever ontvangt stapels brieven en jij wilt natuurlijk opvallen. Het hele plaatje van je sollicitatiebrief moet kloppen. Niet alleen de inhoud is belangrijk maar ook het uiterlijk, de vormgeving dus. Zorg voor een lay-out die past bij de functie waar je op solliciteert.

Interest

Nadat je de aandacht getrokken hebt is het belangrijk om interesse op te wekken bij de lezer van je sollicitatiebrief. Dit doe je door onder andere in een aansprekende stijl te schrijven. Ook is het belangrijk dat je enthousiast overkomt.

Desire

Als de interesse gewekt is ga je de werkgever ervan overtuigen dat jij de meest geschikte persoon bent om de functie te vervullen. Beschrijf welke meerwaarde jij hebt voor het bedrijf. Doe dit aan de hand van concrete voorbeelden, hierdoor kom je geloofwaardiger over. Als je je kwaliteiten wilt ondersteunen aan de hand van voorbeelden is het slim om cijfers te gebruiken. Dit is duidelijk en komt betrouwbaar over.

Action

Het laatste punt is action. Het doel van de brief is een uitnodiging voor een gesprek. Dit is de actie die je door middel van de brief wilt bereiken. Vermeld in je brief dat je graag op gesprek wilt komen. Dit is een goede aanzet tot actie.

AIDA-methode voor telefoongesprekken

Het kan voorkomen dat je een telefoongesprek moet voeren wanneer je gaat solliciteren. Een telefoongesprek heeft als voordeel dat je meteen de kans hebt om vragen te stellen. Verder heb je ook de mogelijkheid om jezelf alvast in het kort voorstellen. Als de werkgever vervolgens jouw brief ziet zal hij je hoogstwaarschijnlijk herkennen. Als het gesprek goed verlopen is zal dit je een streepje voor geven ten opzichte van de andere kandidaten.

De AIDA-methode kun je goed toepassen op het telefoongesprek. Immers trek je hiermee al meteen de aandacht. Om de vervolgens interesse op te wekken kun je van te voren al enkele goede vragen bedenken. Zorg voor vragen waarvan je het antwoord niet kunt afleiden uit de vacature. Door het stellen van vragen laat je ook zien dat jij veel interesse hebt. Laat zien dat je bij de baan past door slim in te spelen op de vragen die gesteld worden. Vervolgens is de aanzet tot actie een belangrijke zaak. Vertel dat je je sollicitatiebrief en cv snel op zal sturen en dat je het een prettig gesprek vond. Laat merken dat je enthousiast bent over de informatie die je hebt verkregen. Je kunt ook zeggen dat je uitkijkt naar het sollicitatiegesprek om je kwaliteiten verder toe te kunnen lichten.

AIDA-methode bellen sollicitatiebrief